Taal en lezen in samenhang met wereldoriëntatie
Taal en lezen in samenhang.
Waar veel methodes taal verdelen in aparte vakjes, brengt GO! alles weer bij elkaar. Technisch lezen, begrijpend lezen, schrijven, luisteren en spreken horen niet los van elkaar, maar versterken elkaar. Door de vaardigheden in samenhang aan te bieden binnen een thema, groeit taalbegrip sneller en wordt leren betekenisvoller.
Lezen met betekenis.
Kinderen lezen niet om een toets te halen, maar om de wereld beter te begrijpen.
Binnen elk GO! thema lezen kinderen verhalen, informatieve teksten en mooie (informatieve) boeken die aansluiten bij het thema. Ze praten over wat ze gelezen hebben, verbinden nieuwe woorden aan bestaande kennis en schrijven eigen teksten. Zo ontstaat echte taalontwikkeling — diep, duurzaam en met plezier.
GO! stimuleert leesplezier, leeskilometers én leesmotivatie. We werken met authentieke rijke teksten en boekensuggesties per thema en leerpad waarmee leerkrachten kinderen begeleiden in begrijpend, verdiepend en belevend lezen.
GO! voldoet nu al aan de nieuwe kerndoelen Nederlands.
Binnen elk thema zijn de taaldoelen helder uitgewerkt. Leerkrachten zien in één oogopslag aan welke doelen ze werken, welke zijn behaald en waar nog ruimte ligt voor groei. Het digitale platform borgt die doelen automatisch, zodat taal en lezen niet alleen geïntegreerd zijn, maar ook inzichtelijk en toetsbaar blijven.
Taalontwikkeling in de volle breedte.
Bij GO! werken kinderen vanuit verwondering en kennisopbouw aan thema’s. Tijdens dat proces gebruiken ze taal om vragen te stellen, meningen te vormen, teksten te begrijpen, samenvattingen te maken of werken ze aan creatieve schrijfopdrachten. GO! biedt per thema een doordachte mix van activiteiten die alle taalvaardigheden versterken.
Precies dat is taalontwikkeling in de volle breedte.
Taal als sleutel tot gelijke kansen.
Niet ieder kind begint met dezelfde bagage. Verschillen in taalniveau en achtergrondkennis maken leren soms ongelijk. Daarom werken we thematisch en bouwen leerlingen binnen elk thema een gezamenlijke kennisbasis op. Vanuit die gedeelde kennis wordt taal niet alleen toegankelijker, maar ook eerlijker: ieder kind krijgt de kans om mee te doen en zich taalvaardig te ontwikkelen.
Wat betekent dit voor scholen en leerkrachten?
- Betere resultaten
- Lesgeven wordt overzichtelijker en betekenisvoller
- Leerlingen ontwikkelen zich taalvaardig in samenhang met kennisopbouw
- Taalonderwijs dat gelijke kansen versterkt
Lezen
Informatie- en verhalende teksten, boeken, instructies, digitale bronnen
Luisteren
Gesprekken, verhalen, podcasts, uitleg van klasgenoten of leerkracht
Spreken
Discussies, debatteren, filosofische gesprekken, presentaties, rollenspellen, interviews
Schrijven
Verhalen, werkstukken, brieven, observaties, betogen, samenvattingen