Lezen, luisteren, spreken en schrijven in samenhang
Aan de slag met taal en lezen in samenhang
GO! taal en lezen is geen losse verzameling taallessen, maar een geïntegreerde manier van werken waarin taal altijd verbonden is met de inhoud van betekenisvolle thema’s. Leerlingen ontdekken, onderzoeken en praten over onderwerpen die ook in wereldoriëntatie of burgerschap centraal staan. Doordat zij allemaal dezelfde kennis opbouwen, kunnen ze daarover lezen, schrijven, luisteren en spreken – en elkaar daarbij ondersteunen.
Waar veel methodes taal verdelen in aparte vakjes, brengt GO! alles weer bij elkaar. Technisch lezen, begrijpend lezen, schrijven, luisteren en spreken horen niet los van elkaar, maar versterken elkaar. Door de vaardigheden in samenhang aan te bieden binnen een thema, groeit taalbegrip sneller en wordt leren betekenisvoller.

Taalontwikkeling in de volle breedte
Bij GO! werken kinderen vanuit verwondering en kennisopbouw aan thema’s. Tijdens dat proces gebruiken ze taal om vragen te stellen, meningen te vormen, teksten te begrijpen, samenvattingen te maken of werken ze aan creatieve schrijfopdrachten. GO! biedt per thema een doordachte mix van activiteiten die alle taalvaardigheden versterken.
Precies dat is taalontwikkeling in de volle breedte.
Taal als sleutel tot gelijke kansen
Niet ieder kind begint met dezelfde bagage. Verschillen in taalniveau en achtergrondkennis maken leren soms ongelijk. Daarom werken we thematisch en bouwen leerlingen binnen elk thema een gezamenlijke kennisbasis op. Vanuit die gedeelde kennis wordt taal niet alleen toegankelijker, maar ook eerlijker: ieder kind krijgt de kans om mee te doen en zich taalvaardig te ontwikkelen.
Wat betekent dit voor scholen en leerkrachten?
- Betere resultaten
- Lesgeven wordt overzichtelijker en betekenisvoller
- Leerlingen ontwikkelen zich taalvaardig in samenhang met kennisopbouw
- Taalonderwijs dat gelijke kansen versterkt

Lezen
Informatie- en verhalende teksten, boeken, instructies, digitale bronnen
Luisteren
Gesprekken, verhalen, podcasts, uitleg van klasgenoten of leerkracht
Spreken
Discussies, debatteren, filosofische gesprekken, presentaties, rollenspellen, interviews
Schrijven
Verhalen, werkstukken, brieven, observaties, betogen, samenvattingen

