Lezen, luisteren, spreken en schrijven in samenhang

Vraag je gratis zichtzending aan

Aan de slag met taal en lezen in samenhang

GO! taal en lezen is geen losse verzameling taallessen, maar een geïntegreerde manier van werken waarin taal altijd verbonden is met de inhoud van betekenisvolle thema’s. Leerlingen ontdekken, onderzoeken en praten over onderwerpen die ook in wereldoriëntatie of burgerschap centraal staan. Doordat zij allemaal dezelfde kennis opbouwen, kunnen ze daarover lezen, schrijven, luisteren en spreken – en elkaar daarbij ondersteunen.

Waar veel methodes taal verdelen in aparte vakjes, brengt GO! alles weer bij elkaar. Technisch lezen, begrijpend lezen, schrijven, luisteren en spreken horen niet los van elkaar, maar versterken elkaar. Door de vaardigheden in samenhang aan te bieden binnen een thema, groeit taalbegrip sneller en wordt leren betekenisvoller.

Meisje verwondering lezen

Taalontwikkeling in de volle breedte

Bij GO! werken kinderen vanuit verwondering en kennisopbouw aan thema’s. Tijdens dat proces gebruiken ze taal om vragen te stellen, meningen te vormen, teksten te begrijpen, samenvattingen te maken of werken ze aan creatieve schrijfopdrachten. GO! biedt per thema een doordachte mix van activiteiten die alle taalvaardigheden versterken.

Precies dat is taalontwikkeling in de volle breedte.

GO! – Nu al klaar voor de nieuwe kerndoelen Nederlands
 
Vanaf 2026-2027 gelden de nieuwe kerndoelen Nederlands.  Bij GO! staan thema’s centraal waarin leerlingen lezen, schrijven, luisteren en spreken combineren. Taal en lezen krijgen betekenis vanuit de inhoud. Daarmee zijn wij de enige aanbieder die taal en lezen zowel thematisch als doorlopend in een leerlijn van groep 1 t/m 8 aanbiedt - volledig in lijn met de nieuwe kerndoelen.
 
Bij GO! is deze integrale aanpak geen toevoeging achteraf, maar het vertrekpunt vanaf onze start. In onze methode werken leerlingen altijd binnen betekenisvolle thema’s waarin taalvaardigheden elkaar versterken. Dat betekent dat een leesopdracht direct verbonden kan zijn aan een schrijf- of gespreksopdracht, en dat grammatica en spelling betekenis krijgen vanuit de inhoud.
 

Taal als sleutel tot gelijke kansen

Niet ieder kind begint met dezelfde bagage. Verschillen in taalniveau en achtergrondkennis maken leren soms ongelijk. Daarom werken we thematisch en bouwen leerlingen binnen elk thema een gezamenlijke kennisbasis op. Vanuit die gedeelde kennis wordt taal niet alleen toegankelijker, maar ook eerlijker: ieder kind krijgt de kans om mee te doen en zich taalvaardig te ontwikkelen.

Wat betekent dit voor scholen en leerkrachten?

  • Betere resultaten
  • Lesgeven wordt overzichtelijker en betekenisvoller
  • Leerlingen ontwikkelen zich taalvaardig in samenhang met kennisopbouw
  • Taalonderwijs dat gelijke kansen versterkt 
Scherm­afbeelding 2025-06-05 om 15.15.58

Lezen

Informatie- en verhalende teksten, boeken, instructies, digitale bronnen

Luisteren

Gesprekken, verhalen, podcasts, uitleg van klasgenoten of leerkracht

Spreken

Discussies, debatteren, filosofische gesprekken, presentaties, rollenspellen, interviews

Schrijven

Verhalen, werkstukken, brieven, observaties, betogen, samenvattingen

Describe your image
Plan een kosteloze online demo
Tijdens de online demo nemen we je mee in de thema's en leerpaden
Vraag je demo aan
teacher-working-with-small-group-kids
Vraag een kosteloze presentatie aan
Tijdens de presentatie nemen we het team mee in de thema's en leerpaden
Vraag je presentatie aan