GO! - écht Geïntegreerd Onderwijs
Geintegreerd Onderwijs betekenisvol onderwijs!
In GO! worden vakken niet naast elkaar gezet, maar inhoudelijk verweven. Elk thema vormt het fundament waarbinnen kinderen lezen, schrijven, praten, onderzoeken, creëren, analyseren, reflecteren én ontdekken. We integreren alle zaakvakken, taalvaardigheden, burgerschap en kunstzinnige vakken in één samenhangend geheel.
Wat we wél en níet integreren
GO! integreert álle vakken waarin het gaat over kennis van de wereld, taal als middel tot denken en delen, en persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke vorming. Denk aan begrijpend en verdiepend lezen, mondelinge taalvaardigheid, schrijven in context, geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, burgerschap, kunstzinnige oriëntatie en Engels.
We maken bewust onderscheid. Vakken als aanvankelijk lezen, spelling, grammatica en rekenen blijven buiten de integratie, omdat die vragen om een gerichte en opbouwende instructielijn, waarin systematisch geoefend wordt. Die kernvaardigheden zijn belangrijk, maar vragen een andere didactiek.
Wat geïntegreerd wordt, krijgt betekenis en verdieping. Wat doelgericht geoefend moet worden, krijgt focus en structuur. Beide zijn nodig – maar niet op dezelfde manier.
Wat betekent dat concreet?
Dat kinderen binnen een thema als "Het Heelal" bijvoorbeeld informatieve teksten lezen over planeten, daarover met elkaar in gesprek gaan, een eigen ruimtereis ontwerpen en beschrijven, morele vragen verkennen over kolonisatie van Mars, én met muziek, beeld of dans hun verwondering uitdrukken.
Lezen, schrijven, spreken, luisteren, wereldoriëntatie, burgerschap, digitale geletterdheid, cultureel bewustzijn – alles is verbonden en betekenisvol, en komt steeds terug in rijke opdrachten en verhalen. Niet als losse vakken, maar als samenhangende vaardigheden die samen het leren verdiepen.

Wat levert het op
Door vakken te integreren in een samenhangend thema, ontstaat onderwijs dat rust geeft in de klas, rijker is van inhoud, en meer samenhang biedt aan leerlingen.
Kinderen begrijpen waaróm ze lezen, waaróm ze schrijven, en wat ze willen zeggen of onderzoeken. Ze leren taal gebruiken als instrument om de wereld te verkennen. En ze bouwen stap voor stap een brede, betekenisvolle kennisbasis op – precies wat ze nodig hebben om later complexe teksten te begrijpen, kritisch te denken en zelf bij te dragen aan de samenleving.
In GO! komen alle vakken samen – niet omdat het mooi klinkt, maar omdat het beter werkt.
Regie terug bij de leerkracht
GO! is geen methode die je bladzijde voor bladzijde volgt. Het is ook geen keurslijf waarbinnen alles vastligt. In plaats daarvan biedt GO! een duidelijke structuur, rijke thema’s en een voorbeeldplanning voor elk thema — zónder het vakmanschap van de leerkracht in te perken.
GO! prikkelt leerkrachten om zélf mee te denken, te kiezen, en les te geven vanuit hun eigen verwondering. Want juist die combinatie van inhoudelijke rijkdom en professionele ruimte zorgt voor onderwijs dat klopt — én inspireert. Geen losse vakjes. Geen afvinkrooster. Maar leren in samenhang. En daardoor: leren dat beklijft.

