Voorbeeld opbouw schoolbreed thema "Vieren en Herdenken"
Deze benadering per bouw laat zien hoe het thema "Vieren en Herdenken" op verschillende niveaus en vanuit diverse invalshoeken wordt benaderd, wat resulteert in een rijk en gelaagd leertraject voor de leerlingen. Elk leerpad is zorgvuldig afgestemd op de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de leerlingen, waardoor ze niet alleen kennis opdoen, maar ook vaardigheden ontwikkelen die belangrijk zijn voor hun algemene ontwikkeling. Zo wordt er in de onderbouw een solide basis gelegd met aandacht voor lokale gebruiken en tradities, terwijl de middenbouw zich meer richt op wereldwijde culturen en geloofsovertuigingen. In de bovenbouw ligt de focus op het vormen van een eigen identiteit, met een diepgaand begrip van historische gebeurtenissen en hun impact op de hedendaagse samenleving. Dit geïntegreerde en doordachte curriculum van GO! zorgt voor een dynamische en boeiende leerervaring, waarbij leerlingen worden aangemoedigd om kritisch na te denken en hun eigen plek in de wereld te begrijpen.
Kleuters - Leerpad "Samen Vieren"
Als kleuterleerkracht leg je de basis voor het thema. Door middel van gesprekken en activiteiten leren ze over verschillende gezinssamenstellingen en delen ze hun eigen ervaringen over met wie ze wonen. Vervolgens breiden we deze verkenning uit naar waar ze wonen. Dit eerste contact met topografie wordt op een speelse manier geïntroduceerd. De kleuters leren over hun buurt, stad of dorp, en hoe deze deel uitmaken van een groter geheel. Parallel hieraan bespreken we wat ze vieren: van verjaardagen tot lokale en nationale feestdagen. Dit helpt hen om te begrijpen hoe vieringen deel uitmaken van hun identiteit en cultuur. Na deze verkenning van hun eigen leefwereld, richten we de blik naar buiten. We onderzoeken samen met de kleuters hoe mensen in andere delen van het land of de wereld wonen en wat zij vieren. Deze aanpak stimuleert empathie en nieuwsgierigheid en legt de basis voor een wereldwijde blik.
Onderbouw - leerpad "Hetzelfde maar toch anders"
Dit leerpad verkent de identiteit en feesten van de Nederlandse provincies. Door middel van de provincievlaggen maken de kinderen kennis met de typische feestdagen, cultuur, eten en drinken van elke provincie. Deze leerpad integreert niet alleen lessen in burgerschap, maar brengt ook elementen van geschiedenis en topografie spelenderwijs bij. De vlaggen worden ook gebruikt als een introductie tot kunst en cultuur, waardoor een rijke, veelzijdige leerervaring ontstaat.
Middenbouw - Leerpad "Feesten en Geloof"
In de middenbouw duiken leerlingen in het leerpad "Feesten en Geloof", waarbij de nadruk ligt op de vieringen van de vijf wereldreligies. Dit leerpad biedt een unieke kans voor leerlingen om meer te leren over de geschiedenis van deze religies. Door te focussen op de oorsprong en betekenis van verschillende religieuze feesten, worden leerlingen niet alleen onderwezen in topografie - door te kijken naar waar de religies zijn ontstaan - maar krijgen ze ook inzicht in de wereldgeschiedenis en het belang van culturele diversiteit.
Bovenbouw - Leerpad "Ik ben ik en Jij bent jij"
De bovenbouw leerlingen werken aan het leerpad "Ik ben ik en Jij bent jij", met een focus op de eigen identiteit en de identiteit van Nederland. Dit leerpad leidt hen door de Nederlandse geschiedenis, waaronder de Gouden Eeuw, de VOC en de slavernij. Binnen dit leerpad komen ook vakken als digitale geletterdheid en techniek aan bod. Onderwerpen zoals 'Online identiteit' en 'Eten bewaren tijdens de VOC' koppelen historische gebeurtenissen aan technologieën en vaardigheden. Kunst & cultuur worden verkend door bijvoorbeeld Delfts blauw, en topografie krijgt aandacht door te bestuderen waarheen de VOC-schepen voeren en via welke wateren.